foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
22 619 89 85
sekcja@pro.onet.pl

W dniach 30.11- 01 12 2007r w Wilnie (Litwa) odbyło się spotkanie grupy roboczej pracującej w ramach tzw. „Sieci Bałtyckiej”  nad konsolidacją europejskich związków zawodowych.

Notatka z 2 seminarium grupy sterującej działającej w ramach współpracy Zw. Zaw. Transportowców „Sieci Bałtyckiej”.



W dniach 30.11- 01 12 2007r w Wilnie (Litwa) odbyło się spotkanie grupy roboczej pracującej w ramach tzw. „Sieci Bałtyckiej”  nad konsolidacją europejskich związków zawodowych.

 

W spotkaniu uczestniczyli związkowcy (delegacje dwuosobowe) z Czech, Danii, Litwy, Niemiec, Polski, Szwecji i Wielkiej Brytanii, obecna była również p. Beatrice Hertogs Sekretarz Polityczny ETF.

 

Tematem spotkania było uzyskanie opinii związków zawodowych w kwestii, „Europejskie standardy socjalne, czas jazdy i odpoczynku, oraz implementacja przepisów dotyczących tych kwestii do prawa krajowego, oraz sankcje” .W związku ze zmianami, nowelizacją i uchyleniami niektórych rozporządzeń Unijnych i przepisów krajowych w sprawie zasad stosowania norm dotyczących okresów prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw w prowadzeniu i gwarantowanych okresów odpoczynku  to dyskusje delegatów w tym temacie wniosły sporo nowych doświadczeń i spostrzeżeń dotyczących interpretacji wdrożonych przepisów w poszczególnych krajach. Polska delegacja (T. Kucharski, F. Rogorzyński) skupiła się nad znowelizowanym okresem gwarantowanego odpoczynku kierowców i załóg wykonującymi przewozy międzynarodowe.

 

Obecne przepisy w tej materii są mniej korzystne .

 

Polska delegacja postanowiła postulować o wniesienie poprawki w tej sprawie na korzyść kierowców i tu uzyskaliśmy poparcie wszystkich przedstawicieli związków zawodowych obecnych na seminarium i złożyliśmy na ręce Beatrice Hertogs zobowiązanie przedstawienia tego problemu do Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego.

 

Koledzy z Wielkiej Brytanii zgłaszali problem nierównego traktowania przez pracodawcę (zarobki i warunki socjalne) zatrudnianych na rynku brytyjskim kierowców z Polski, Czech i Litwy, który często wynika z niewiedzy zainteresowanych, apelowali oni o uświadamianie i konieczność stworzenia kontaktu, informacji dla wyjeżdżających tam pracowników, problem ten potwierdzili i poparli również koledzy ze Szwecji i Danii.

 

Omawiany był też temat wspólnej strony internetowej oraz wspólna promocja naszego działania (ulotki, spotkania z kierowcami na parkingach, terminalach itp.).

 

W seminarium nie uczestniczyła delegacja z Estonii ponieważ akurat w tym terminie odbywały się u nich wybory związkowe, poza tym związkowcy estońscy pracują i wdrażają w życie układ zbiorowy i napotykają  na liczne problemy ze strony pracodawców ( w trakcie obrad uzyskaliśmy informację że koledzy z Estonii grożą strajkiem ) z uwagi na zaistniałą sytuację cała grupa seminaryjna wystosowała list popierający ich dążenia do uregulowania warunków pracy kierowców.

 

W drugim dniu omawiany był temat; - Możliwości wpłynięcia i presji na Komisję Transportu i Parlament Europejski w celu uzyskania zmiany lub nowelizacji przepisów w kwestiach nie akceptowanych przez związki zawodowe.

 

Rozmawialiśmy również na temat atestacji kierowców w celu wyeliminowania nielegalnego ich zatrudniania w całej UE.

 

Na koniec koleżanka Beatrice Hertogs z ETF obiecała nam zgłosić wszystkie nasze postulaty do Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego.