W trakcie szeroko zakrojonej dyskusji podnoszono temat trudnej sytuacji pracowników transportu w Polsce. Była mowa m.in.: o kierowcach ciężarówek pracujących bez dostępu do podstawowych udogodnień, takich jak toalety czy prysznice, o liberalizacji i fragmentacji kolei, o zagadnieniach związanych z edukacją i szkoleniem marynarzy, a także o "ryanairyzacji" lotnictwa, która szkodzi całemu sektorowi. Obecne na spotkaniu przedstawicielki TKZ przy Ryanair opowiedziały o nieuczciwym i sprzecznym z polskim i europejskim prawem traktowaniu pracowników oraz próbach zniszczenia związku zawodowego. Zwracały uwagę na korelację między warunkami pracy personelu a bezpieczeństwem pasażerów.
Dyskusja na temat metod stosowanych przez Ryanair w Polsce oraz dramatycznych warunków pracy w tej firmie będzie kontynuowana na spotkaniu ze związkowcami pod koniec miesiąca w Warszawie. Przedstawiciele ETF liczą również na możliwość podjęcia rozmów na ten temat z ministerstwami: Infrastruktury oraz Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Warto przypomnieć, że w listopadzie 2018 r. Solidarność zaapelowała do rządu o reakcję na naruszanie przez Ryanair polskiego prawa pracy (informacja tutaj).
Spotkanie było świetną okazją do zaprezentowania nowego projektu szkoleniowego ukierunkowanego na budowanie potencjału ETF, który pomoże związkom zawodowym rozwijać wiedzę i umiejętności w zakresie kształtowania przyszłości transportu w Europie Środkowej i Wschodniej.
Omówiono również działania podejmowane w ramach trwającej kampanii Fair Transport Europe. Europejscy pracownicy transportu borykają się z nieuczciwą konkurencją, dumpingiem socjalnym i wyzyskiem. Złe warunki pracy, niepewne umowy i niskie zarobki to ich codzienne problemy, zatem związki zawodowe w sektorze domagają od pracodawców i polityków stworzenia warunków dla wysokiej jakości miejsc pracy dla pracowników transportu i bezpiecznej, niezawodnej obsługi klientów. Kulminacją Kampanii będzie międzynarodowy tydzień działań w marcu 2019 roku. -Wraz z nadchodzącymi wyborami europejskimi spodziewamy się od polityków wyraźnych zobowiązań, że będą bronić jakości pracy. Należy położyć kres nieuczciwej konkurencji i eksploatacji w sektorze transportu –podkreśla Eduardo Chagas.
dw